Begeleiding en beoordeling

Voor elke nieuwe leerling maken we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) dat we jaarlijks met leerlingen, ouders en verzorgers bespreken. Hierin staat wat een leerling kan en wat hij of zij de komende vier jaar kan leren. Daarnaast maken leraren groepsplannen voor hun lessen.

Wat heeft je kind nodig?

In het OPP staat ook welke ondersteuning de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken. De mate van ondersteuning bepaalt de leerroute van de leerling.

Wat betekent dat voor de lessen?

Alle lessen die een kind volgt, hebben een doel. De leraar stelt doelen op voor iedere leerroute. Dat kunnen doelen zijn op het gebied van kennis, maar ook op het gebied van gedrag. Samen vormen deze doelen een groepsplan. Daarin staat welke leerlingen in de groep werken aan dezelfde doelen. Ook staat in het plan hoe we leerlingen duidelijk maken wat van ze wordt verwacht, en hoe we dit organiseren De leraar beschrijft ook met welke middelen en methoden wordt gewerkt.

Waar groeit je kind naartoe?

Zal je kind straks zelfstandig kunnen werken? Is een vervolgopleiding mogelijk? Of blijft begeleiding waarschijnlijk nodig? Dit noemen we het uitstroomprofiel van de leerling. Voor ieder profiel bieden we een ander leeraanbod.

Hoe doet je kind het in de praktijk op school?

We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van je kind bij in een digitaal systeem. Zo zien we hoe de leerling zich daadwerkelijk ontwikkelt. Hierin staan de behaalde resultaten, maar ook opmerkingen over gedrag en ontwikkeling.

Toetsen en evalueren

We toetsen onze leerlingen om te kijken of we op schema liggen en of we aanpassingen moeten doen. We gebruiken onder meer de toetsen van Cito voor zeer moeilijk lerende kinderen, het leerlingvolgsysteem en de leerlingbespreking. Eens per vier jaar doen we een psychologisch onderzoek. Soms eerder, als dat nodig is.

Rapport

De leerlingen krijgen aan het eind van ieder schooljaar een rapport. Dit beschrijft de vorderingen op de verschillende vak- en vormingsgebieden. Ook bevat het rapport een portfolio en foto’s, die gemaakt zijn tijdens lessen of bijzondere activiteiten.