Begeleiding en beoordeling

Voor elke nieuwe leerling maken we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). We bespreken dit plan jaarlijks met leerlingen en hun ouders. In het OPP staat wat een leerling kan en wat hij de komende vier jaar kan leren. Daarnaast maken leraren groepsplannen voor hun lessen. 

Wat heeft uw kind nodig? 
In het OPP staat onder meer welke ondersteuning de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken. De mate van ondersteuning bepaalt de leerroute van de leerling. 

Wat betekent dat voor de lessen? 
Alle lessen hebben een doel. De leraar stelt doelen op voor iedere leerroute. Dat kunnen doelen zijn op het gebied van kennis, maar ook op het gebied van gedrag. Samen vormen deze doelen een groepsplan. Daarin staat welke leerlingen in de groep werken aan dezelfde doelen. Ook staat in het groepsplan hoe we leerlingen duidelijk maken wat van ze wordt verwacht, en hoe we dit organiseren. De leraar beschrijft bovendien met welke middelen en methoden we werken. 

Voor de kinderen in leerroute 1 en 2 voeren we jaarlijks met u het Goed Leven Gesprek. We bespreken en bepalen samen de doelen voor uw kind op gebied van Lichamelijk welbevinden, Alertheid, Contact, Communicatie en Stimulerende tijdsbesteding (LACCS). 

Waar groeit uw kind naartoe? 
Kan uw kind straks zelfstandig werken? Is een vervolgopleiding mogelijk? Of blijft begeleiding waarschijnlijk nodig? Dit noemen we het uitstroomprofiel van de leerling. Voor ieder profiel hebben we een ander leeraanbod. 

Hoe doet uw kind het op school? 
We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van uw kind bij in een digitaal systeem. Zo zien we hoe de leerling zich daadwerkelijk ontwikkelt. Hierin staan de behaalde resultaten, maar ook opmerkingen over gedrag en ontwikkeling. 

Toetsen en evalueren 
We toetsen onze leerlingen om te kijken of we op schema liggen en of we aanpassingen moeten doen. We gebruiken onder meer de toetsen van Cito voor zeer moeilijk lerende kinderen, het leerling­volgsysteem en de leerlingbespreking. Indien nodig doen we een psychologisch onderzoek. 

Rapport 
De leerlingen krijgen aan het eind van ieder schooljaar een rapport. Dit rapport beschrijft de vorderingen op de verschillende vak- en vormingsgebieden. Ook bevat het een portfolio en foto’s, die we hebben gemaakt tijdens lessen of bijzondere activiteiten.